آموزش بافت کلاه و شال
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

بعد از بافتن چند رج با کاموای گل بهی، بافت با نخ کرم قهوه ای را شروع کردم. این نوع کاموا طوری است که اصلا لازم نیست آن را به نخ قبلی گره بزنید تا در نرود. بدون هیچ گرهی، نخ گل بهی را در انتهای رج رها کردم و بافت با نخ کرم قهوه ای را آغاز کردم.

به دنبال کاموایی می گشتم که هم ترکیبی از گل بهی و کرم، قهوه ای باشد و هم کودکانه.

تمام حسن آباد را مغازه به مغازه گشتم، اما طبیعی بود که چنین ترکیب رنگی پیدا نکنم. فکری به ذهنم رسید. یادم آمد که در خانه، یک کاموای کرم، قهوه ای دارم که اگر با گل بهی ساده ترکیب شود، خیلی قشنگ می شود و دقیقا چیزی می شود که می خواهم.

IMG_3334

این شد که سه کلاف گل بهی خریدم و برگشتم.

برای بافت این شال، تصمیم گرفتم کشباف ببافم. یکی زیر، یکی رو؛ که بعدا شال پیچ نخورد و خوش فرم بایستد. دو تا زیر دو تا رو هم می شود بافت.

بعد از چند رج، کاموای کرم و قهوه ای را وارد کار کردم. نمی دانم این کامواها چه اسمی دارند. اما مثل باقی کامواها نیستند. وقتی آنها را باز کنیم یک چیزی می شوند شبیه روبانی با عرض دو سانت که برای بافت، باید مثل بافتنی را از میان تار و پود کاموا رد کنید و قسمتی از نخ را بگیرید. اگر بخواهیم چیزی شبیه شال با آنها ببافیم که از دو طرف، مدل خاص این کاموا مشخص شود، باید همه ی رج هایش را از زیر ببافیم. اما مثلا برای بالای همین کلاه، چون می خواستم نمای کاموا فقط از یک طرف باشد، یک رج رو بافتم و یک رج زیر.

اگر هم بخواهید از ابتدا، شال را با همین نوع کاموا ببافید، روش سر انداختن آن متفاوت است. فقط کافیست میل بافتنی را از قسمتی از کاموا رد کنید. نمونه اش را در تصویر می بینید.

IMG_3342

 

بعد از بافتن چند رج با کاموای گل بهی، بافت با نخ کرم قهوه ای را شروع کردم. این نوع کاموا طوری است که اصلا لازم نیست آن را به نخ قبلی گره بزنید تا در نرود. بدون هیچ گرهی، نخ گل بهی را در انتهای رج رها کردم و بافت با نخ کرم قهوه ای را آغاز کردم.

IMG_3349

کاموای من سه رنگ بود. کرم، قهوه ای کمرنگ و پررنگ. اگر در حین بافت، قسمت کرم رنگ را با میل می گرفتم و می بافتم، مثل تصویر زیر، بخش های تیره ی کاموا خودش را در کار نشان می داد. اما من می خواستم قسمت کرم کاموا مشخص باشد. به همین جهت، از سمت تیره ی کاموا بافتم.

IMG_3352

IMG_3354

 

این توضیح را هم بدهم. با همین کاموا قبلا یک شالگردن برای خودم بافتم. شالی که یک طرفش کرم است و طرف دیگر، قهوه ای پررنگ. یعنی یک رج کرم ها را بافتم و یک رج قهوه ای تیره…

IMG_3356

برای شالگردنی که در تصویر می بینید، در هر قسمت که با این کاموا بافته شده، جمعا شش رج بافتم. همه ی رج ها از زیر. نباید مثل قسمت های گل بهی، یکی زیر یکی رو می بافتم. جمعا شش رج، سه رج خودش را یک طرف نشان می دهد و سه رج، طرف دیگر.

IMG_3021

برای بافت کلاه، ابتدا هشتاد دانه سر انداختم و یکی رو یکی زیر بافتم. بعد از هفت هشت رج، یک رج با همین کاموای خاص بافتم. از قسمت قهوه ای تیره بافتم و قسمت کرم آن مشخص شد. سپس در رج بعد، یک سوم به دانه ها اضافه کردم. یکی بافتم، یکی اضافه کردم، بعد دو تا بافتم و یکی اضافه کردم. چون خیلی هم نمیخواستم گشاد شود.

هفت هشت سانت ساده بافتم و شروع کردم به کم کردن و سپس هشت رج آخر را دوباره با کاموای کرم قهوه ای بافتم. یک رج زیر، یک رج رو. اگر همه را از زیر می بافتم، داخل کلاه هم مدل دالبری می افتاد که نمی خواستم.

بعد هم کور کردم و یک منگوله ی گل بهی درست کردم و به کلاه بافتم.

معتقدم لذتی که در بافتن شالگردن و کلاه برای فرزندم هست، در خرید حتی گران ترین لباس ها به دست نمی آید.

IMG_3028 - Copy

***

چنانچه شما هم با همین روش برای فرزندتان شال و کلاه بافتید، عکس آن را بفرستید تا زیر همین مطلب، اضافه کنیم.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی